Kreatin för att få mer effekt av din träning

Många personer använder sig av kreatin för att få ut mer av sin träning. Det kan ge dig den där extra skjutsen som förbättrar dina personliga resultat. Men du bör ha kännedom om hur kreatin fungerar för att använda det på rätt sätt. Vi har sammanställt ett par tips nedan.

Vad är kreatin?

Kreatin är ett ämne som finns naturligt i våra kroppar. Dess huvudsakliga syfte är att omvandla lagrad energi till rörelseenergi i musklerna. Du får i dig kreatin via kosten genom exempelvis kött och fisk. I tillägg till detta producerar din egen kropp varje dag kreatin i små doser. Dessa doser som förekommer naturligt fungerar för vardagligt bruk men kommer inte vara tillräckligt för att ge dig en prestationshöjande effekt. För att du ska få detta behöver du använda ett kosttillskott innehållande kreatin.

Hur fungerar kreatin som kosttillskott?

Majoriteten av de personer som tar kreatin som kosttillskott upplever en prestationshöjande effekt. Hos personer där tillskottet har fungerat har en kortsiktig prestationsökning på 5-10 procent observerats. I samband med exempelvis tyngre styrketräning kan detta göra att du kan få god muskeltillväxt under den period du tar kreatin. Men olika personer upplever effekten olika. Du behöver prova dig fram för att se vad som fungerar för dig.

Är kreatin farligt?

Då kreatin finns naturligt i kroppen är det i sig inte en farlig substans för dig. Men som med alla kosttillskott ska du sätta dig in i hur det fungerar och hur du bör ta det för att försäkra dig om att din kropp får de positiva effekterna av tillskottet men undviker problem. Några riktlinjer som du bör ta med dig när du tar kreatin som kosttillskott är följande:

  • Ta kreatinet i direkt anslutning till din träning. Helst precis före eller efter ditt pass.
  • Ta kreatin som tillskott under en tidsbegränsad period på 4-6 veckor. En vanlig dos är då 3-5 gram per dag.
  • Efter den perioden med kreatin bör du ge kroppen ett uppehåll på 2-4 veckor innan du startar en ny kur.